Uit cijfers van federaal minister De Crem blijkt dat het aantal ladingdiefstallen in de lift zit. Onze parkings worden daarnaast ook nog altijd gebruikt voor mensensmokkel. “Nog steeds wagen zeer veel transmigranten de illegale oversteek richting Groot-Brittannië. In juli waren dat er zelfs tien keer zoveel als in juli 2019”, zegt Maaike De Vreese.

Amper één superveilige parking in Vlaanderen

In 2018 publiceerde de Europese Commissie haar ROADSEC-rapport waaruit bleek dat er in de sector een grote vraag is voor beveiligde parkings. De Europese Commissie kwam met subsidies en met een nieuwe classificatie van de ‘Safe and Secure Truck Parkings’. Die laatste kende vier categorieën: EU Parking Brons, Zilver, Goud en Platinum. Momenteel zijn er amper zes erkende bewaakte parkings in heel Europa die het gouden label halen. Om een gouden label te krijgen moet er een lange procedure worden gevolgd om het certificaat te krijgen en moet de parking aan een pak voorwaarden voldoen zoals fysieke barrières, lichten en camera’s. In België heeft enkel de snelwegparking van Kalken een gouden Europees label.

Europese fondsen voor Vlaanderen

De Europese Commissie heeft reeds in het verleden fondsen vrijgemaakt voor snelwegparkings. In Vlaanderen werden twee investeringsprojecten gefinancierd: het gerealiseerde project “Safe and secure parking areas for trucks in Kruishoutem and Kalken” en het project “Secure Parking Opportunities for Trucks (SPOT) in Flanders”, met realisaties in Antwerpen en Zeebrugge. Dat project is nog in uitvoering.

Inzetten op beter bewaakte snelwegparkings

Volgens De Vreese moeten we inzetten op beter bewaakte snelwegparkings binnen de hele EU. Het gebruik van Europese subsidies is een kans om de problematiek beter aan te pakken. “Bewaakte parkings uitgerust met betere verlichting, camera’s en slagbomen in combinatie met de inzet van privébewaking zullen onze overbevraagde politiediensten ontlasten en ondersteunen. Nederland is de betere leerling van de klas: ze hebben meer projecten en halen beduidend meer budget binnen. We moeten ervoor zorgen dat we ook in Vlaanderen meer projecten opstarten en met die Europese subsidies beter beveiligde snelwegparkings realiseren”, besluit De Vreese.